På Arden skole har de i samarbejde
med Tech College Ålborg et samskabelsesprojekt, for børnene i 8. klasse. I
forløbet skal børnene bygge toppen af et tårn, hvor der bliver sat fokus på
praktiske erhvervsfag, som tømrer og murer. Der er 2 undervisere fra Tech College
Ålborg tilstede under samskabelsesprojektet til at guide de unge. 12-14 af børnenes fædre har været involveret
i projektet, og er derfor en del af samskabelsen og det tværfaglige aspekt. Ved
at lave et praktisk forløb, får man mulighed for at skabe forældresamarbejde
med erhvervsuddannede og ufaglærte. Projektet skaber også samskabelse indbyrdes
mellem eleverne da dem der har styr på det teoretiske, skal have hjælp af nogle
andre til det praktiske. Overordnet set er dette et samskabelsesprojekt fordi
der er forskellige parter der går sammen, og hver især bidrager med deres kompetencer.
Målet med projektet er at give børnene mere viden, flere færdigheder og
kompetencer inden for de praktiske fag.
Hvad er
effekten af en mere begrebslig og abstrakt undervisning i folkeskolen?
Ved at lave
forløb som f.eks. ”byg toppen af et tårn”, giver man de unge et indblik, og
mulighed for at arbejde med forskellige håndværkerfag. De elever som ikke er så
teoretiske får mulighed for at få succesoplevelser. Derudover skaber det
motivation for især drengene at deres fædre inddrages. Effekten af sådanne
forløb kan være at flere unge vælger at tage en erhvervsuddannelse, samt at erhvervsuddannelsernes
ry bliver mere acceptabelt. Andre eksempler som nævnes i teksten på
samskabelsesforløb er projektet om vedvarende energi på Mellervangskolen. Her inddrages forskellige fag som f.eks.
fysik, matematik og samfundsfag.
Hvordan kan
læringsforløb alternativt opbygges jf. Lars Olsen?
Lars Olsen
mener at fag skal læres i tættere forbindelse med det virkelige liv. Han mener
at uddannelsessystemet har udviklet sig i negativ retning, og at det er
nødvendigt at der bliver skabt en kulturrevolution, som indebærer at der bliver
skabt et tættere samspil mellem teori og praksis. På den måde mener han at alle
vil få større udbytte af uddannelsessystemet.
Beskriv ”karriereforløbet”, der
venter for de børn og unge som ikke profiterer at folkeskolen?
I dag peger
folkeskolen meget i den boglige retning og det er et problem, da de unge ikke
oplever de praktiske fag som erhvervsskolerne tilbyder, og derved kender de
unge ikke alle mulighederne. Folkeskolen er i dag tilrettelagt således at der
er fokus på gymnasieforberedende undervisning. Det giver erhvervsskolerne et
image som et tilbud til dem der ikke kan andet. Ifølge teksten forlader hver 5.
elev folkeskolen, uden at kunne læse eller regne ordentligt, men når de oplever
teori igennem praksis, opnår de en forståelse for det. Problematikken i
folkeskolen opstår når eleverne ikke oplever denne kobling mellem teori og
praksis, og derved ikke er klar over mulighederne i en erhvervsuddannelse.
Hvilke
tanker har Lars Olsens tekst bidraget til ift. Jeres samskabelseseprojekt?
I teksten
sætter Lars Olsen fokus på at uddannelsessystemet ikke skaber en alsidig læring
for alle – både de fagligt og praktisk stærke elever. Derfor taler han om en
kulturrevolution, hvor teori kobles på det praktiske, så der i højere grad skabes
større læring. Denne tanke kan vi tage med i vores samskabelsesforløb, hvor vi
arbejder med en funktionsopdelt børnegruppe – altså en børnegruppe med stor
aldersforskel. Børnene har dermed forskellige forudsætninger og kompetencer, og
for at skabe et forløb, hvor alle børnene opnår et udbytte, er det vigtigt at
være bevidst om de rammer, som man skaber for forløbet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar